<< Pääsivu || Vol 2: The Two Travellers >>
Perjantai 9.8.2004, Helsinki (Sami 16,48 km, Arto 9,74 km ja Mikko 4,5 km)
Reittikartta (Vol. 1) |
Matkalla |
Autojonossa puuskutti yksi Mersu. Semmoisia ne itäautot.
Buffetissa ruokaa oli riittävästi (ensisijaisesti) ja se oli hyvää (toissijaisesti). Sami ajoi Harley-Davidssonilla Harmageddonia.
Kolme tärkeintä kriteeriä hyvälle pyöräretkituliaiselle:
Uudet pyöräilykengät |
Voi hitsi, takalokari unohtui taas himaan. Onneksi Puolassa on korkeintaan puolipilvistä. Puolassa ei kuitenkaan sada vettä, olemme tilanneet metereologisesta laitoksesta auringonpaistetta. Huonon sään sattuessa vaadimme rahat takaisin.
Teestä puhuen, mukana on sekä irtoteetä että pussiteetä. Rohelista on.
Timpan ensimmäinen kommentti kun kerroimme olevamme menossa Geneveen pyörillä: "Jesus Christ". Itse asiassa ihan ensimmäinen lausuma tämä ei ollut. ts. hän ei esitellyt itseään nimellä "Jesus Christ". Keskustelun kulku meni suurin piirtein näin: "To Geneva? By bike? Jesus Christ!" Nimensä hän kertoi vasta myöhemmin laivalla.
Lauantai 10.8.2004, Tukholma-Nynäshamn (83,28 km, 19,1 km/h)
Ei satanut tänään, oli vain pilvistä. Nynäsleden oli hyvin opastettu. Sand-nimisiä paikkoja oli paljon, varsinkin ylämäissä. Ja niitä olikin muutama. Yleiskommenttina mainittakoon, että Tukholma on parempi pyöräilykaupunki kuin Riika.
Hemglass. Be cool, stay cool. |
Ajattelimme sponssata puolalaisille Onnenpyörä-kilpailun, juontajana Kim Fluor, joka kysyy "Haluatko ostaa vokaalin".
Nynäshamnissa söimme salaattia, joka oli riittävä ja hyvä. Itse asiassa se riitti niin pitkälle, että seuraavan kerran söimme vasta illalla laivan Food Marketissa, josta ei tosin löytynyt tuoretta kalaa.
Meillä oli neljän hengen hytti konfiguroituna kahden hengen hytiksi. Ruuvimeisseliä luovasti käyttäen olisimme saaneet kaksi muutakin vuodetta käyttöömme, mutta päätimme kortinvedolla sijoittaa yhden henkilön lattialle. Arto voitti.
Ruotsin maaseutu-idyllin keskellä saimme jo ensimmäiset kommentit lipuistamme: "Hyvä Suomi" ja "Moi moi!".
Illalla laiva heilui juuri sopivasti joten Mikko ja Arto menivät laivan elokuvateatteriin katsomaan Master and Commanderia.
Sunnuntai 11.5.2004, Gdansk-Malbork (72,62 km, 16,4 km/h)
Pyörätiellä Gdanskin keskustaan |
Gdanskissa päätimme Artturi-talon vieressä syödä pubissa. Arto ja Sami ottivat ankkaa, ei varmaankaan samaa vaikka puolikas molemmilla olikin. Mikolla perinteinen puolalainen hötömötö. Itse asiassa emme alkuruokia ole litkineet, emmekä syöneet, koska ne eivät vielä ole tulleet.
Matkalla satamasta keskustaan aloitimme jo paikallisiin tutustumisen: tien vieressä oli kaksi tyttöä jotka myöskin matkalla pyörällä mutta toisesta pyörästä poljin irti. Valitettavasti kierteet olivat hajalla eikä meilläkään ollut varapoljinkampea mukana, joten korjaaminen jäi yritykseksi. Noin tuntia myöhemmin Gdanskin keskustassa törmäsimme kuitenkin samaan tyttöön uudestaan ja pyörä oli jo kunnossa. Muuten kommunikointi oli vähän hankalaa kun emme osanneet paikallista kieltä. Nimen olisi tietty voinut kysyä.
Näkymä Neitsyt Marian kirkon tornista |
Tarkastimme myös Euroopan suurimman keskiaikaisen kraanan, mutta se ei kukkunut.
Tässä vaiheessa olimme syöneet alku- ja pääruoat. Ankkaa oli paljon, nälkä melkein lähti. Seuraavaksi saimme jälkiruoat. Arto, joka lähti tutustumaan Artturi-sedän taloon, saa syödä jäätelöä. Me muut söimme, öh, jotain muuta.
Hyvässä kertomuksessa on aina paljon takaumia.
Difficult to travel |
Tämän jälkeen painelimme pikkuteitä Malborkiin paikallisten ihmetellessä menoa ja koirien haukkuessa pihalla. Osasyynä vauhtiin oli ehkä takana väijynyt musta sadepilvi, jonka kuitenkin ovelasti harhautimme. Malborkiin päädyimme ysiltä ja valitsimme majoitukseksi Pokoje Gościnne Szarothan, miellyttävän kartanohenkisen hostellin. Hintaan 65 zlotya / 3 hengen huone.
Sanomattakin on selvää, että sunnuntaina saimme tämän reissun toisen uuden pyörämaan. Mikon uutuudenkarhea pyöräopas johdatti meidät lähes suorinta reittiä Gdańskista Malborkiin.
Maanantai 12.7.2004, Malbork-Grudziadz (93,27 km, 18,2 km/h)
Maanantaiaamuna ennen hostelista poistumista kävimme Malborkin linnassa (née Marienburg). Linnassa eksyimme sujuvasti puolalaisesta oppaastamme, joka ei osannut pitää suutansa kiinni. Tornikierros oli erinomaisen hyvin opastettu, koska itse opas ei ollut mukana pilaamassa tunnelmaa (kyseessä eri opas kuin pari riviä sitten). Lisähuomiona mainittakoon että opastus toki kuului hintaan. Löysimme tiemme takaisin huoneeseen, josta alkuperäinen opas kadotti meidät.
Wislan lossi |
Matkalla ylitimme Wislan lossilla, joka oli hyvin hiljainen. Syykin selvisi, sillä ohjaajasetä (yksi niistä monista lossilla) kertoi häkkyrän seilaavan rantojen väliä joen virtauksen voimalla. Miekkonen kyseli myös määränpäätämme, Praha ja Genève eivät kertoneet mitään, mutta Wroclaw kirvoitti kommentin "By bike? No motor?" Totesimme myös, että lossi oli pyöräilijälle sopiva ekologinen ajoneuvo.
O-kirjaimella alkavassa kylässä juttelimme niitä näitä bussipysäkin spurgujen kanssa ennen liitämistämme Puolan kauniin maaseudun/kaupungin/maaseudun/jne. halki kohti G-kirjaimella alkavaa kaupunkia, joka voisi haluta ostaa vokaaleja. Hotelliin saavuimme puoli kymmenen kypsään aikaan ja veimme pyörät pyöräparkkiin 10 zlotyn hintaan per cykkeli. Otimme hotellista 1+2 hengen huoneet.
Tiistai 13.7.2004, Grudziadz-Torún (90,06 km, 15,5 km/h)
Tiistaiaamun aamiainen oli kohtuullinen. Hotellin täti laukaisi "Oh my God!" kuullessaan määränpäämme, ei tosin kovin spontaanisti.
Hotellista lähtiessä taas satoi, joten ainakin siinä mielessä matka on tähän mennessä sujunut erinomaisesti. Kaupan vieressä jopa joku paikallinen kommentoi mainiota pyöräilysäätä. Koko loppupäivänä sitten ei satanutkaan, outoa.
Edellä kerrotusta huolimatta aloitamme tiistaipäivän selostamisen sitaatilla eräästä tunnetusta ja luotettavasta Puolaa kuvaavasta oppaasta:
"Poland is one of Europe's largest sources of industrial waste" ¹
Ruuhka-aika kylätiellä |
Parin tunnin ajon jälkeen löysimme hyvän piknik-paikan, johon sisältyi myös lehmä. Nautimme lounaan ja lehmäkään ei pahastunut, vaikka söimme jogurttia. Piknikiltä jatkoimme valtatie 1:lle ja sitä pitkin rekkojen pakokaasuissa Torúniin.
Torúnissa harhailimme ensin hetken hostelia etsimässä, mutta päätimme pian suunnistaa keskustaan kysymään turistitoimistosta lisäojeita. Ei erityisen palvelualttiilta tädiltä irtosi kuitenkin kartta, josta sijainti selvisi.
Seuraavaksi lähdimme Kopernikuksen luo kylään, mutta hän ei kuitenkaan ollut kotona. Hän oli kyllä jättänyt kotinsa oveen lapun, jossa ilmoitti olevansa seuraavan kerran tavattavissa keskiviikkona klo 12:00.
Torunin linnan muureilla |
Linnassa ei ollut ravintolaa, joten palasimme Torúnin keskustaan etsimään ruokapaikkaa. Samalla otimme joitakin valokuvia keskustan rakennuksista, jotka nekin olivat varsin hienoja. Syömään päädyimme U Soltysa -nimiseen paikkaan, jossa tilasimme seuraavanlaisia ruokia:
Pierogi:
Polewki:
Arto vaihtaa kumia |
Danik ryb:
Alkohole:
Odotamme jännityksellä mitä tulikaan tilattua.
Torunin katukuvaa |
U Soltysassa ei ollut tarjolla jälkiruokaa, joten siirryimme kaikkine kamppeinemme viereiseen vähän hienompaan italialaispaikkaan. Henkilökunnan pokka piti oikein hyvin vaikka pyöräilysortseihin sonnustautunut ja Suomen lipuin varustautunut tiimimme ei tainnut edustaa tyypillisintä asiakaskuntaa. Saimme jopa alkuun ilmaiset aperitiivit, sitten tilasimme jäätelöä ja Mikko valitsi portviiniä. Jouduimme tosin tyytymään kakkosvaihtoehtoon mutta Samin syntymäpäivää tuli kuitenkin juhlistettua asianmukaisesti.
Keskustasta suuntasimme hosteliin, jonka nimi oli lyhyesti ja ytimekkäästi Fort IV. Saavuimme perille vähän ennen kymmentä, eli jäi reilusti tunti varaa ennen kuin koirat lasketaan vapaaksi ja liikkuminen on omalla vastuulla. Tästä oli kyltti jopa englanniksi kätevästi sisäpihalla. Hostelin setä ensin hiukan mutisi mutta otti sitten rahaa vastaan ja ohjasi meidät huoneisiimme, toinen (1hh) linnakkeen pohjakerroksessa ja toinen (2hh) kellarissa. Isommissa huoneissa oli aidon näköiset kasarmisängyt. Itse jouduimme tyytymään hiukan modernisoituihin versioihin. Pyöräkellari oli erinomaisen hyvin varustettu, siellä oli mm. pöytiä, tuoleja ja flipperi. Pyöriä olisi mahtunut vaikka kymmeniä, tällä kertaa omamme olivat kuitenkin ainoat.
¹ Lonely Planet, Poland, s. 31
Keskiviikko 14.7.2004, Torún-Gniezno (115,49 km, 18,2 km/h)
Lähipuolustus hostelin sisäänkäynnillä |
Suihkun jälkeen Arto ja Mikko tarkastivat hostelin lähipuolustuksen. Vallihaudan, muurien ja koirien lisäksi puolustuksen muodostivat tykistö (3 kpl) sekä kranaatinheitin. Pääpihalla olevat armeijan autot olivat vanhempaa mallia. Puput ja vuohet oli aseteltu sotilaallisen täsmällisesti vastustajaa hämäämään.
Torúnin aamupalaksi valitsimme sopivan viileän paikan rantabulevardin varrelta. Omat eväät edelleenkin. Matkalla Torúnista Gnieznoon näimme myös oudon valoilmiön taivaalla, suurin piirtein samaan aikaan kun poikkesimme luonnontilaisessa wc:ssä.
Industrial waste -hiihtohissi |
Pakośćin jälkeen tien (ja viereisen järven) ylitti kilometrien pituinen kuljetuslaite, jossa Industrial Waste siirtyi tehtaasta toiseen kuin hiihtohississä. Tien varressa kuljettimen alla oli lehmäkin ihmettelemässä kompleksia.
Gnieznossa majoituimme paikallisen lääketieteellisen yliopiston asuntolaan (Internat Medycznego Studium Zainodowego). Kyseessä oli oikeastaan kaksi kahden hengen huonetta yhteisellä WC:llä, mutta toisesta huoneesta teimme yhdistetyn pyörävajan majoittamalla pyörät sinne Arton seuraksi.
Illalla kävimme vielä Gnieznon keskustassa syömässä maittavan illallisen - jälkiruoaksi tietysti jäätelöä.
Torstai 15.7.2004, Gniezno-Gostyn (112,01 km, 20,2 km/h)
Gnieznon torilla |
Rakennus oli ilmeisesti vajaan tuhannen olemassolovuotensa aikana tuhoutunut useampaankin otteeseen, mutta eräs pariovi 1100-luvulta oli vielä jäljellä. Sen nähdäkseen piti kuitenkin muodostaa kahden hengen ryhmä ja vuokrata opas 21 zlotylla. Opas yllättäen puhui jopa englantia. Kirkon tornissa oli jälleen paljon portaita ja tutun harmaat näkymät yli kaupungin, säähän oli puolipilvinen.
Kirkkovisiitin jälkeen kävelimme (nyt Samikin mukana) Puolan historiasta kertovaan museoon. Liput maksoivat yhteensä 14,50 ja tällä kertaa hintaan kuului peräti kaksi opasta ja yksi vartija. Oppaat viittilöivät meidät innokkaasti kellarikerrokseen, jossa oli varsin hyvin tehty videosta, selostuksesta ja näyttelyvitriineistä koostuva esitys, meille kolmelle se laitettiin pyörimään englanniksi. Museo oli itse asiassa varsin sopivan laaja, rakennuksen ulkoasusta etukäteen arvelimme, että esineitä on hämyisissä huoneissa suunnaton määrä.
Piknikillä jalkapallokentällä |
Vastatuulesta huolimatta ehdimme ajaa Gostyniin asti ja pienen etsiskelyn jälkeen löysimme varsin mainion hotellinkin. Ajoimme pyörillä keskustaan ilman matkavarustusta, tuntui ihan oudolta. Kylä oli varsin kuolleen oloinen ja ravitsemusliikkeiden valikoima aneeminen, päädyimme Texas Pizza -nimiseen paikkaa, jonka pizzat olivat maultaan ok ja kooltaan vähintään riittävän suuret.
Perjantai 16.7.2004, Gostyn-Wroclaw (114,53 km, 17,3 km/h)
Gostynin hotelliin kuului aamupala, joka alkuun vaikutti niukalta: kahvin ja teen kanssa pelkkää leipää. Niinpä haimme omat jugurtit ja hedelmät huoneesta, jonka jälkeen saimmekin lopulta lisukkeita ja ruhreieria.
Aamupalan jälkeen lähdimme jatkamaan matkaa. Sää oli puolipilvinen.
Päällystetty lampi |
Strutsifarmarin eväät |
Sedän lähdettyä alkoi vaihteen vuoksi satamaan, joten setä palasi tietenkin vielä takaisin ja yritti houkutella meitä yöksi farmilleen. Torjuimme tarjouksen ja lähdimme sateeseen peseytymään (shampoo unohtui hiuksista).
Trzebnicassa kävimme syömässä yhdistetyn lounas-päivällisen. Sää oli lämmennyt sen verran, että uskaltauduimme Kasteljna-ravintolan ulkoterassille varjon alle ajoittaisesta sateesta huolimatta. Ravintolan pitäjä ei selvästikään aivan ymmärtänyt valintaamme.
Trzebnicasta otimme tien, joka ei johtanut opasteiden mukaan mihinkään; itse asiassa koko suoraan eteenpäin meno piti olla pois käytöstä. Kovasti vain tuntui autoja samaan suuntaan kanssamme matkaavan, ja määrä lisääntyi koko ajan pientareen kadottua muutaman kilometrin jälkeen.
Wroclawissa ensimmäinen majoitusvaihtoehto - Lonely Planetin toinen Youth Hostel - oli täynnä ja toinen vaihtoehto - Teachers' Hostel - kokonaan pois käytöstä. Niinpä Mikko yritti soittaa seuraavaan paikkaan ja päätyi vahingossa turistitoimistoon, joka yllättäen olikin auki. Niinpä kävimme hakemassa turistitoimistolta apua ihan paikan päältä ja pääsimme majoitukseen Hotel Savoyhin.
Hotellissa saimme vaihteen vuoksi ihan tavallisen kolmen hengen huoneen. Pyörille ei löytynyt paikkaa, joten ne pääsivät huoneen eteiseen, jossa olikin juuri sopivasti niille varattu tila.
Natiiveja Wroclawissa |
Lauantai 17.7.2004, Wroclaw-Ziebice (65,44 km, 18,3 km/h)
Lauantaiaamuna ei-niin-aikainen herätys. Aamiaismenuja löytyi 12 erilaista, kolmella eri kielellä. Osassa kurkkua oli 10g, toisissa 15g tai jopa 20g. Myös munien kypsyysaste vaihteli menuittain. Yhteistä kaikille oli groszyn tarkkuudella lasketut hinnat (10g kurkkua oli 0,17zl, 15g 0,25zl jne.) ja tasan 10,00 zlotyn hinta.
Iso maalaus ulkoapäin |
Maalaus oli iso, 114*15m, 360 asteen kuvakulmassa.
Wrocławin laitamilta löytyi vanhan tutun Champion-ketjun kauppa, joten kävimme tietysti siellä ostoksilla. Sami tosin unohti ostaa patonkia. Mikko puolestaan halusi omalta osaltaan tukea monikansallista ruokatuotantoa hakemalla mäkkärin Drive-Inistä jäätelön ja kokiksen.
Matkaan Sudeetteja kohti päästiin n. puoli kolmen maissa. Sää oli outo: aurinko paistoi ja lämpötilakin luultavasti ylitti 25°. Päivittäinen sadeannos jäi kokonaan saamatta. Sami saikin jonkinlaisen pienen auringonpistoksen ja odoteltiin iltapäivällä jonkin aikaa varjossa kortteja kirjoitellen ja ajeltiin illalla Ziebiceen.
Ziebicen paras ja ainoa hotelli |
Puolan maanteistä voisi vielä sanoa yleisesti, että joistain kehnohkoista pätkistä huolimatta ne ovat olleet paremmassa kunnossa kuin odotimme ja autot antaneet tilaa yllättävän hyvin. Rekat jäävät yleensä odottamaan kohtaa, jossa ei ole vastaantulijoita tai koukkaavat sen verran reilusti keskitien puolelta, että vastaantulevissa autoissa saatetaan olla enemmän hädissään kuin me. Muutamia läheltä ohittajia (lähinnä henkilöautoja) on toki ollut, mutta ei yhtään varsinaista vaaratilannetta ainakaan vielä.
Voimmekin siis vaihteeksi lopettaa päivän sitaattiin:"Poland is not a bad place for cycling"¹
...vaan emmepäs lopetakaan, munkinsyömiskilpailun voitti Mikko (4 munkkia), Samin viimeinen munkki
-> jatkuu
sijoitettiin WC:n roskakoriin, lukuunottamatta suurinta osaa sokerikuorrutuksesta, joka jätettiin märkänä länttinä huoneemme pöydälle siivoojan viihdykkeeksi.
J.K. Se maalaus tosiaan oli aika iso.
J.K.2. Ei sitten enempiä jälkikirjoituksia. Tv: päätoimittaja.
T ä m ä s i v u j ä t e t t i i n v a h i n g o s s a t y h j ä k s i
¹ Lonely Planet, Poland, s. 108.
Sunnuntai 18.7.2002, Ziebice-Radkow (70,59 km, 17,6 km/h)
Pyöräilijöitä reissulla on näkynyt aika paljonkin, harvalla on kylläkään kypärää ollut päässä. Meilläkin kypärää on tarvittu lähinnä pyörän suojaamiseksi, kun ajopeli seisontatilanteessa kaatuu (kyse lähinnä Samin labiilista asetelmasta). Olemme harkinneet pyöräilyhaarniskan hankkimista "the largest Teutonic medieval gothic bicycle harness".
Loivaa ylämäkeä kohti Sudeetteja |
Mitä tapahtuukaan seuraavassa jaksossa? Jatkuuko puolipilvinen sää? Pääsevätkö erratic boulderit jälleen pakoon? Paljonko kello on? Mitä on kobus? Tämän kaiken ja paljon muuta voit lukea seuraavasta jaksosta, jonka nimi on "Maanantai 19.7.2004".
Nyt palaamme kuitenkin vielä sunnuntain tapahtumiin, vaan emmepä palaakaan. Vastauksena kobus-kysymykseen: Se ei ole mitään, mutta "kubuś" on mehua. jota olemme joskus litkineet.
Mustikoita |
Alamäkeen valittavissa oli kolme optiota
Arto ajoi melko rauhallisesti, muut hidastelivat. Mäessä oli hyviä möykkyjä, ja paljon.
Klodzkossa ajelimme turistitoimistolle, joka luonnollisesti oli kiinni. Mutta ei hätää, apuun kiirehti paikallinen pyöräilijätyttö Monika, joka ei tarkaan tiennyt linnakkeen aukioloaikoja, mutta sen sijaan tarjoutui järjestämään pyörillemme majoituksen läheisestä pubista. Mikäs sen parempaa! Paikallisista nähtävyyksistä saimme myös hieman lisävalaistusta, joskin Monika kertoi itse pyöräilevänsä lähinnä vain Tšekissä ja Itävallassa.
Näkymiä Klodzkon linnakkeelta |
Kuten kuvasta näkyy, linnakkeen maanalainen tunnelisokkelo oli peruslinjaa selvästi mielenkiintoisempi, siispä sinne. Linnake itsessään oli varsin perinteinen (muureja, näköalatasanne, muureja, II maailmansodan muistolaattoja ja esityksiä, lisää muureja), mutta sujuvalla puolan kielellä opastettu 40-minuuttinen tunnelikierros oli sitäkin mielenkiintoisempi. Jos opastuksesta olisi vielä jotain ymmärtänyt, kierros olisi voinut olla jopa kiitettävän arvion veroinen. Harkitsimme myös vakavasti lamppujen hakemista ja eksymistä vahingossa 40km tunneliverkostoon. Aika poikia kaivamaan tunneleita nuo klodzkolaiset.
Mon Bijou |
Klodzkosta lähtiessä taivalle oli alkanut kertä tummia ukkospilviä. Pitkään (toista vuorokautta) jatkunut hellejakso oli siis päättymässä. Matkalla Radkowiin saimmekin päivän pakollisen annoksen sadetta - surkean vähän tosin. Niinpä päätimme uhmata sateen jumalia ja leiriytyä teltassa Radkowin lähellä Zalew-järven rannalla. Toistaiseksi retken edullisin majoitus, teltapaikka 5zl hengeltä + suihku 3zl hengeltä. Vaikka järvi ei ollutkaan leväpäällysteinen, niin mutapohja ei silti houkutellut uimaan samean veden sekaan. Niinpä siis suihkuun ja suihkun päälle teetä Samin kaasuhellalla kuumennetusta vedestä, Myös hedelmiä, keksejä ja kakkua löytyi, mutta konjakki jäi yhä korkkaamatta (Sami ja Arto säästelevät tuliaisiksi Geneveen...). Sitten yöpuulle ja sadetta odottamaan.
Maanantai 19.7.2004, Radkow-Kudowa (34,63 km, 13,8 km/h)
Odotus palkittiin kello viiden jälkeen, kun ukkoskuuro pyyhkäisi campingin yli ja kasteli mukavasti maastoa ja telttaa.
Teltta on vielä hieman märkä |
Jatkoimme tutkimuksiamme pyyhkeiden kuivamisnopeudesta sijoitettaessa ne pyörän päälle kuivamaan. Tulos oli melko heikko, pyyhe oli noin 242% märempi kuin illalla. Ilmeisesti ajoviiman puute vaikutti asiaan.
Pääsimme matkaan kohti Góry Stołowea puoli yhdeksän jälkeen. Sami valitsi jälleen etenemismuodoksi pyörän taluttamisen, tosin ei nature trailia vaikka sitäkin harkittiin. Karlowissa käytiin lounaalla, yritettiin parhaamme mukaan tilata annoksia, joiden nimiä ei ymmärretty, mutta saatiin kuitenkin aika perusruokaa. Arto sai jälleen isoimman annoksen.
Szczeliniec Wielkillä |
Takaisin palatessamme pyyhetutkimukset olivat edenneet sen verran, että pyörän päälle ravintolan eteen sijoitettu pyyhe (Sami&Mikko) oli kuivempi kuin ravintolan jalkapallopelin alle repun kylkeen tiiviisti pakattu pyyhe (Arto).
Vuorelta alas tullessa Sami päätti lähteä tiedustelemaan Kudowa-Zdrojn maastoa (ks. liite 1: Kartta Kudowan sijainnista keskellä Eurooppaa). Matka alas K-Z:aan oli vauhdikas. Majapaikaksi valittiin SMS-äänestyksen perusteella Willa Sanssouci (=ei huoli en français), jossa appartement maksoi 180 zlotya, lähes ilmainen siis. Kokolattiamatolla oli hyvä säilyttää päivän likaamattomia pyöriä.
Polku Bledne Skalylla |
Mäen päällä oli vaikuttava keskittymä Erratic Bouldereita. Ilmeisesti ne ovat laumaeläimiä ja kerääntyvät yhteen paikkaan. Kokonaisuutena Bledne oli vaikuttavampi paikkana kuin Góry Stołowe, joskin kohtalaisen samantyyppinen. Stołowen Teufels Küche lumisine pakastimineen tosin vei yksittäisenä paikkana voiton.
Risti Skansenilla |
Illalla kaikki järkevät ruokapaikat olivat kiinni, joten menimme kreikkalaistyyppiseen Amfora-ravintolaan syömään puolalaistyyppistä ruokaa. K-Z oli liian turistipainotteinen meidän makuumme, joten emme jääneet hengailemaan kaupungille.
Maanantain virallisten mittarilukemien ohella arvoimme seuraavat lisämittarilukemat: 34,99km, 13,9km/h (Mikko) ja 26,99km, 10,3km/h (Sami)
Tiistai 20.7.2004, Kudowa-Ostrá Kamen (126,65 km, 21,0 km/h)
Tiistaiaamun aamiainen oli ensimmäinen majoituspaikan tarjoama buffet-aamupala. Valikoima ei ehkä ollut runsas, mutta syötävää onneksi riitti. Aamupalan aikana kirjoitimme Monsieur Juslixille kortin täydellisellä puolan kielellä. Emme tienneet, miten "haluatko ostaa vokaalin" kirjoitetaan, joten jätimme sen pois. Opiskelimme kuitenkin puolan alkeet juuri sopivasti ennen maasta lähtöä.
Aamulla ehdimme juuri sopivasti klo 9:30 pääkallokappelille, jossa ei saanut valokuvata, viereisessä putiikissa kulutimme viimeiset zlotyt ostamalla mm. pelikortteja ja Puola-tarrat pyöriin.
Tšekki kutsuu! |
TOP5 eroavaisuutta Puolasta Tšekkiin siirryttäessä:
Samin pyörälaukku kaipaa teippausta |
Náchodista ostamamme turistikartta (1:200 000) opasti meidät pois isoilta teiltä kumpuilevaan pikkutiemaastoon, jossa tiet olivat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin Puolassa. Edelleenkin lehmät loistivat poissaolollaan.
Huoltoasemalla törmäsimme Jakub-nimiseen tšekkiläiseen pyöräilijätoveriin, joka asui Ostravassa. Hän oli lähtenyt liikkeelle kahdelta aamulla ja oli siihen mennessä (noin puoliltapäivin) ajanut 140km, suuntana vielä samana päivänä Prahan seutuville.
Labo-joen varrella |
Illaksi säädimme itsemme Ostrá Kamenin leirintäalueelle, jonka vieressä opettelimme tšekin kieltä ravintolan menun avulla. Káva turečka erosi instant-kahvista juoman astian verran (i.e. lasikuppi). Mikko ahmi hampurilaisia sillä aikaa kun Sami ja Arto söivät hollantilaista leikettä. Myös jälkiruoat olivat syömisen arvoisia.
Teltan säädimme puunjuureen. Yöllä satoi, joten pyyhe teltan eteisessä oli hiukan kuivempi kuin pyyhe pyörän tangolla.
Keskiviikko 21.7.2004, Ostrá Kamen-Praha (60,67 km, 13,2 km/h)
Oikotie niityn poikki |
Olemme tässä juuri Lázně Toušeňissa ravintolan terassilla. Ei ole vielä alkuruoka saapunut. Nyt Mikolle tuli lohikeitto, jossa on yllätttävän paljon kanaa. Muiden keitot lienevät vielä liedellä.
Portaat Labo-joen ylittävälle sillalle |
Pyöräreitin nro 24 jälkeen siirryimme reitille 1 (Prahaleden), joka saattoi olla lähtökohtaisesti parempi kuin Wroclaw-leden. Tämä adventure trail nro 1 johdatti meidät toisinaan metsäpolkuja väärään suuntaan, toisinaan portaita moottoritien yli, silloin tällöin junaradan ali tai yli (vaihtoehtona esim. pyörän kantaminen kiskojen yli, leveät portaat tai kapea luiska), mutta kuitenkin vähitellen vääjäämättömästi kohti Prahan keskustaa. Autojen määrä oli minimoitu valitsemalla reitille riittävän jyrkkiä mäkiä, ettei heikkotehoisilla kulkineilla sinne ollut asiaa. Suoritimme reitin perille Staré Mestoon asti.
Kaarlen sillalla |
Matkalla majoitukseen teimme samalla pienen sightseeingin pyörillä: Lonely Planetin osto Mikon tuntemasta kirjakaupasta, avain rautatieasemalta, pyykkipaikan etsintä vanhasta kaupungista ja pakolliset suoritusvalokuvat Kaarlensillalta (jolla pyörät piti taluttaa, oli ehkä hyväkin, kun kulkijoita oli melkein tungokseksi). Muutamat suomalaiset kommentoivat jotain, taisivat lipuista tunnistaa.
Vltava iltavalaistuksessa |
Torstai 22.7.2004 (38,8 km, viimeisen päivän perinteen mukaisesti keskinopeutta ei kirjattu)
Aamulla herätys seiskalta. Muut jäivät aamupalalle, kun Mikko lähti kentälle. Evropskaa oli helppo ajaa - kymmenen kilometriä suoraa ja jalkakäytävä kelpasi hyvin pyörätieksi. Praha on varmaan jotenkin kallellaan, kun tännekin suuntaan vain ylämäkeä.
Pyörä ja kamat olivat check-inissä liiankin helppoa saada mukaan - ei mitään säätöä tai erikoisuuksia, joten kentällä jäi sitten vähän turhankin paljon aikaa. Nyt maukkaan lentoruoan ääressä toivon, että pyörä selviää ehjänä perille. Ruoka oli kyllä jopa lentokoneruoaksi poikkeuksellisen pahaa. Onneksi olut oli sentään hyvää.
Helsinki! Helsinki! |
On vähän tylsää, kun ihmiset ei yhtään ihmettele pyöräilijää reppujen ja Suomen lipun kanssa. Kentällä sentään vastaanottoalueella tullin jälkeen pakattu pyörä herätti pitkiä katseita. Enkä edes pyöräillyt tullin läpi, vaan talutin kiltisti.
Mikon kokonaismatkaksi muodostui 1086km.
THE END.
To be continued...
<< Pääsivu || Vol 2: The Two Travellers >>
Copyright
Sami Itkonen <si@iki.fi>,
Mikko Minkkinen <mikko.minkkinen@hut.fi> ja
Arto Teräs
<ajt@iki.fi> 2004-2005.
Tekstiä ja kuvia saa käyttää, muokata ja edelleenlevittää Creative
Commons Attribution-ShareAlike -lisenssin mukaisesti.
Viimeinen päivitys 29.6.2005.